De beste fitness oefeningen vind je hier!

Fitness oefeningen

We snappen heel goed dat je na een lange dag werken of school geen zin meer hebt om te gaan sporten. Maar heb je wel eens gedacht om te gaan fitnessen? Fitness is namelijk erg gezond en goed voor je lichaam. Fitness zorgt er namelijk voor dat je hart sterker wordt, je een betere bloedcirculatie krijgt en je botten worden er sterker door. En met deze gedachten kun jij best een paar fitness oefeningen doen.

Fitness oefeningen ( ook voor thuis gebruik )

Er zijn heel veel (kleine) fitness oefeningen die je thuis kunt doen. Dat is het mooie aan fitness, dit hoeft niet perse in een sportschool. Dit kan thuis ook! Om te beginnen is het wel handig om een eigen fitness matje te hebben. Wij hebben voor je de beste ( en na onze mening, de goedkoopste ) fitness matjes uitgezocht. Klik hier voor ons assortiment.

1. De warming-up

Het is heel belangrijk om voor de tijd een warming up te doen. Doe je dit niet? Heb je kans dat je blessures oploopt en dat wil je niet. Je kunt je lichaam eigenlijk vergelijk met een auto, een auto moet ook eerst warm worden voor dat je deze op volle toeren kunt gebruiken. Dit zelfde geldt ook voor je lichaam.

  1. Een kleine cardio sessie in de vorm van touwtje springen. Touwtje springen is al heel goed voor je lichaam. Doet dit niet op een snel tempo maar bouw het rustig op en zorg dat de spieren goed warm worden. Mocht je geen springtouw hebben, klik dan hier. De keuze is reuze.
  2. Het stretchen van spieren. Stretchen is een Engels woord en staat eigenlijk voor rekken of strekken. Rekken en strekken zorgt er voor dat je spieren flexibel blijven en dat heb je zeker nodig voor de fitness oefeningen. Als je dit voor of na elke sessie doet zorgt dit er voor dat je banden en/of pezen sterker worden.

2. Push-ups

Push-ups ook wel bekend als opdrukken. Voor de één gaat dit wat makkelijker dan de voor de ander. Als je bezig bent met push-ups train meer dan alleen je arm spieren. Je traint namelijk ook je rug, schouders, borst en de buik. Mocht je op een wat vieze ondergrond liggen kun je hier voor weer je fitness matje gebruiken. Mocht je deze niet in je bezit hebben lees dan in onze andere blog waarom dit wellicht wel van belang is voor jou.

  1. Ga als een plank op de grond liggen, zet je handen naast je schouders neer en houd je tenen aan de grond
  2. Buig nu je ellebogen net zo ver tot dat je buik en borst net niet de grond raken
  3. Duw je vervolgens weer helemaal omhoog en zorg dat je armen weer gestrekt staan. Het is wel van belang dat je de spanning in je borstspieren blijft houden.
Vrouw doet fitness oefeningen op een yogamat

3. Squats ( meerdere fitness oefeningen/varianten van )

Squats, een bekende term in de fitness/sport wereld. Eigenlijk betekend squats in het Nederlands hurken. En hurken is niks meer dan een kniebuiging. Maar om een squat goed uit te voeren moet je er wel zorgen dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Als je squats goed uitvoert is dit ook weer heel goed voor je lichaam. Ik zal een paar voorbeelden noemen; Je krijgt er een goede vetverbranding door, je krijgt er strakke benen en billen van en de verwerking van je afvalstoffen verbeterd.

  1. Ga recht opstaan, zorg dat je voeten stevig op de grond staan. Zet je voeten wel uit elkaar en ze mogen licht naar buiten wijzen. Ongeveer 30 graden.
  2. Strek je armen ( dit geeft extra balans )
  3. Zak door je knieën waardoor je heupen en billen naar achter gaan. Zorg dat je knieën naar buiten gaan.
  4. Als je gezakt bent blijf je even in deze houding staan en ga daarna weer gecontroleerd omhoog.
  5. Gebruik alleen je benen en billen om weer omhoog te komen. Je rug en armen houd je de gehele fitness oefening recht en omhoog.

Je kan deze fitness oefening ook nog met extra gewichten doen. Wel zeg ik hier bij, als je beginner bent begin dan eerst zonder gewichten. Mocht je wel met squats met gewichten willen doen, dan raad ik de Dumbbels of een Halterschijf aan.

Man die fitness oefeningen doet

4. Sit-up (Crunch)

De Crunch oftewel de de sit-up buikspieroefening. Of je de naam crunch kent weet ik niet, maar deze buikspieroefening komt je zeker bekent voor. Je hebt op televisie ook genoeg reclames om binnen elke minuten een getrainde buik te hebben. Helaas blijkt dit op langere termijn niet zo te zijn. De trilplaat techniek blijkt voor even leuk te zijn maar als je een uurtje of twee wacht blijkt de dunnere taille alweer weg te zijn. Dus wil jij een strakke buik? Dan zou je toch echt even moeten trainen. Bij deze oefening is wel aangeraden om een Fitness- of Yogamat te gaan gebruiken.

  1. Ga op je rug ( op de fitness of yogamat voor een stabiele stevige ondergrond ) liggen en houd je handen op de borst of naast je hoofd.
  2. Plaats je voeten op de grond en houd je knieën 90 graden. Zorg dat je voeten goed op de grond staan.
  3. Til nu je schouders op zodat je los komt van de grond maar houdt nog wel je onderrug op de mat.
  4. Ga nu rustig weer terug naar de mat en houdt spanning op de spieren. Laat je buikspieren het werk doen.

Ook deze oefening kun je doen met gewichten. Het beste artikel wat je hier voor kunt gebruiken is het gewichtsvest.

Vrouw doet fitness oefening, namelijk sit-ups

5. Tricep Dip

Deze oefening kun je op verschillende voorwerpen doen maar in deze case doe ik deze fitness oefening met een bankje of een stoel. Deze Tricep Dip is een ideale oefening voor als jij je bovenarmen wilt gaan trainen. Zoals de naam van de oefening al zegt is deze oefening voornamelijk voor de tricep. Maar ook je schouders en het borstgebied zullen wat voelen en train je dus ook gewoon mee. Deze oefening is niet moeilijk maar je moet deze wel goed uitvoeren! Je krijgt namelijk snel blessures in de bovenarm en/of schouder als je deze fitness oefening verkeerd uitvoert.

  1. Zoek een stevige stoel of bank en pak deze bij de voorste rand vast met je handen op schouderbreedte.
  2. Druk je zelf nu omhoog, dit is ook je startpositie.
  3. Laat je nu langzaam zakken, probeer vooruit te blijven kijken
  4. Zak tot je elleboog op de hoogte van je schouder is.
  5. Druk je daarna weer omhoog en probeer alle kracht uit je tricep te halen.
Man doet sit-ups

Ben je deze fitness oefeningen al zat? Neem dan even rust.

Ook rust is zeer belangrijk! Ik snap ook wel als je aan het fitnessen bent en je zit lekker in je vel wil je eigenlijk alleen maar door en door en door. Maar dat is niet goed voor je gezondheid. Als jij een paar fitness oefeningen heb gedaan is het belangrijk dat jij even rust neemt. Laat de spieren even met rust en begin op een later tijdstip opnieuw met de oefeningen. Je lichaam moet namelijk herstellen van de oefeningen die jij hebt uitgevoerd. Bij deze fitness oefeningen gebruik je namelijk spieren die jij niet alledaags gebruikt. Daarom is rust nemen net zo belangrijk dan het sporten zelf.

7. V-Up

De V-Up is een oefening wat zeer goed is voor de buikspieren. Dit is opnieuw geen moeilijke oefening maar we raden wel weer aan om een Fitness- of Yogamat te gebruiken. Een Fitness- of Yogamat zorgt namelijk wel weer voor een stabiele en stevige ondergrond en dat heb je wel weer nodig bij de V-Up. Eigenlijk zegt de naam van deze oefening alweer wat de bedoeling is. De houding van het lichaam lijkt tijdens deze fitness oefening op een V omdat je met zowel je voeten als met je hoofd omhoog ( up ) gaat.

  1. Ga gestrekt op de fitness of yogamat liggen
  2. Houd je benen en armen gestrekt maar til ze beide naar elkaar toe. Probeer met je vingers je tenen aan te raken
  3. Probeer deze positie even vast te houden en ga daarna weer terug naar de begin positie.
afvallen na buik oefeningen

8. Prone Cobra

De Prone Cobra is eigenlijk een perfecte fitness oefening voor de bureau zitters. Als je op kantoor werkt en je zit de meeste tijd achter je bureau krijg je snel last van je nek dan wel je rug. Daarom is het ook zo belangrijk om je bureauhoogte goed in te stellen. Maar buiten dat om bevordert deze oefening ook de flexibiliteit van de ruggenwervel. Dit is wederom geen moeilijke oefening en is erg goed te doen. Als je deze oefening goed uitvoert voel je je weer helemaal top! Ook deze oefening raden wij weer aan met een Fitness- of Yoga mat.

  1. Ga met je buik op de Fitness- of Yogamat liggen.
  2. Strek je armen langs het lichaam.
  3. Adem uit en til je borst van de vloer en en beweeg rustig en geconcentreerd je benen van de grond.
  4. Als je dit hebt uitgevoerd beweeg dan je duimen naar het plafond en houdt dit 1/2 seconden vast
  5. Zak vervolgens weer terug naar de startpositie waarbij de voeten, armen en je borst weer contact maken met de vloer
Fitness oefening Prone Cobra

Fitness oefeningen voor in de sportschool

Ik zeg er expliciet even bij dat je deze oefeningen in de sportschool kunt omdat jij waarschijnlijk geen Ab Shaper thuis hebt. Deze is overigens voor nog geen €40,- te koop. Je kunt deze ook aanschaffen en thuis veel oefeningen mee doen. Hier zal je geen spijt van krijgen. Voor die €40,- heb je een prachtig fitness apparaat en dit is inclusief vloermat. Deze vloermat zit vast aan het steunkussen bevestigd en daarom kan deze niet schuiven.

De Ab Shaper is namelijk een ideaal voor het trainen van je buikspieren. Door de vorm van dit fitness apparaat worden jouw nek en rug ontlast tijdens het trainen. Ook is deze Ab Shaver inklapbaar waardoor deze weinig ruimte in beslag neemt. Dit scheelt weer een stukje ruimte als je dit apparaat wilt opbergen.

De Ab Shaper is multifunctioneel omdat deze zo is ontworpen dat je er meerdere fitness oefeningen er mee kunt doen. Omdat je de positie van je benen kunt aanpassen zijn er diverse oefeningen mogelijk. Door het bijbehorende steunkussen train je ook nog eens erg comfortabel.

Bekijk dit aanbod van de Ab Shaper door hier te klikken.

Tot 30% korting op fitnessapparatuur tijdens Black Friday 2017

2 reacties

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.